Консультація 26.10.21

Щодо змін до Закону «Про автомобільний транспорт» та відповідальність за порушення його вимог

240421

Згідно із ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за:

- безпідставну відмову від пільгового перевезення пасажира – штраф у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, – штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- експлуатацію легкового автомобіля, облаштованого як таксі, без наявності ліцензії – штраф у розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

-  стоянку легкового автомобіля, який не облаштований як таксі і не має ліцензії, та посадку пасажирів на стоянці таксі – штраф у розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, – штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян

- порушення нерезидентами вимог статті 57 цього Закону – штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

 - порушення режимів праці та відпочинку водіями транспортних засобів – штраф у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- перевезення пасажирів на маршруті протяжністю понад 500 кілометрів одним водієм – штраф у розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- відсутність у випадках, передбачених законодавством, списку пасажирів при здійсненні міжнародного перевезення пасажирів автомобільним транспортом – штраф у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- управління транспортними засобами при здійсненні міжнародних автомобільних перевезень без контрольних пристроїв (тахографів) реєстрації режимів праці чи відпочинку водіїв транспортних засобів чи вимкненими такими контрольними пристроями (тахографами) або без щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку – штраф у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- здійснення водіями міжнародних автомобільних перевезень без розпізнавальних знаків держави реєстрації транспортного засобу – штраф у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- невиконання перевізниками або їхніми представниками приписів органів державного контролю щодо усунення порушень транспортного законодавства – штраф у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу – штраф у розмірі п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу – штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 відсотків, але не більше 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу – штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу – штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Таким чином, як вбачається із змісту ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за не внесення вантажовідправником до товарно-транспортної накладної відомостей про масу або габарити вантажу не передбачена.

Відповідно до ст. 1322 Кодексу про адміністративні правопорушення України внесення (зазначення) вантажовідправником недостовірних відомостей про масу або габарити вантажу до товарно-транспортної накладної або іншого визначеного законодавством документа на вантаж, що не відповідають фактичним даним, який перевозиться, а так само внесення (зазначення) вантажовідправником відомостей про масу або габарити вантажу до товарно-транспортної накладної або іншого визначеного законодавством документа, які перевищують параметри, встановлені законодавством, за відсутності оформленого дозволу на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно, аналогічно ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» ст. 1322 Кодексу про адміністративні правопорушення України не передбачає відповідальності за не внесення вантажовідправником до товарно-транспортної накладної відомостей про масу або габарити вантажу не передбачена.

Якщо у перевізника виявиться (буде встановлено) перевищення визначених законодавством габаритно-вагових норм, то відповідальність за таке перевищення несе перевізник. Щодо заповнення супровідних документів, то відповідно до примітки ст. 1322 Кодексу про адміністративні правопорушення України відповідальність вантажовідправника (його посадової особи) за внесення (зазначення) вантажовідправником недостовірних відомостей про масу вантажу до товарно- транспортної накладної або іншого визначеного законодавством документа на вантаж, що не відповідають фактичним даним, настає у разі такого встановлення перевищення транспортним засобом, яким перевозиться зазначений вантаж, вагових нормативних параметрів, визначених законодавством.

Виходячи із вищевикладеного, якщо у товарно-транспортній накладній або іншому визначеному законодавством документа на вантаж вантажовідправником зазначено відмінний від дійсного вантажу показник, то існує ймовірність, що до посадових осіб вантажовідправника застосовуватиметься відповідальність (адміністративне стягнення). При цьому на нашу думку, відповідальність настає саме за внесення (зазначення) вантажовідправником недостовірних відомостей при перенавантаженні, а разом із товарно-транспортною накладною є інші документи (видаткова накладна, рахунок, податкова накладна, платіжне доручення тощо), які вказують на вагу вантажу.

Уникнення ризиків притягнення до адміністративного стягнення неможливе. Відповідно до ст. ст. 229, 258 Кодексу про адміністративні правопорушення України розглядають адміністративні справи (складають постанови про стягнення) за ст. 1232 посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті без участі особи, яка притягається до відповідальності. Тобто, про застосування адміністративного стягнення (штрафу в розмірі 51 000 грн) посадова особа вантажовідправника дізнається тільки в момент отримання нею постанови.

Разом з тим, особа, яку притягнуто до відповідальності, має право оскаржити до суду постанову про адміністративне стягнення. При оскарженні необхідно подати всі можливі докази, які вказують на дійсні показники маси або габаритів вантажу, що внесені до товарно-транспортної накладної. Серед таких доказів може бути інші документи про вантаж. Крім того, рекомендуємо для цілей захисту Ваших прав здійснювати габаритно-ваговий контроль перед виїздом завантаженого транспорту власними силами (або силами третій осіб), щоб Ви мали додаткові докази із дійсного вантажу, відправленого Вами як вантажовідправник.

Вимоги до габаритів та ваги встановлені в нормативно-правових актах. Відповідно до пп. 3 п. 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007р. № 879,  великовагові та великогабаритні транспортні засоби – транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, – 3,75 м), за висотою від поверхні дороги – 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах – 4,35 м), за довжиною – 22 м (для маршрутних транспортних засобів – 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів – понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах – до 46 т), навантаження на одиночну вісь – 11 т (для автобусів, тролейбусів – 11,5 т), здвоєні осі – 16 т, строєні – 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь – 11 т, здвоєні осі – 18 т, строєні – 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі – понад 16 т, строєні осі – понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів – навантаження на одиночну вісь – понад 11 т, здвоєні осі – понад 18 т, строєні осі – понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах – понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.

                                                                 Андрєєв Д.В.                                     ТОВ «Профі-Аудит»

 

»